A kutyán kívül az ember legjobb barátja a könyv. A kutyán belül nem lehet olvasni. (Groucho Marx)

2011. április 28., csütörtök

Antidepresszáns papírkötésben


Léteznek évtizedek múltával is magával ragadó, örökifjú történetek, melyek újra és újra képesek elbűvölni múlt és jelen közönségét.
A legtöbb science fiction rajongónak ismerős Ray Bradbury neve, a Fahrenheit 451 vagy a Marsbéli krónikák szerzőjeként. Azt talán már kevesebben tudják, hogy a még ma is élő szerző, élete során tengernyi kisregényt, novellát, színdarabot, krimit, mesét írt. Saját bevallása szerint egy sci-fi művet írt, mely a valóságon alapszik, ez volt a Fahrenheit 451, emellett legtöbb műve a fantasy kategóriába sorolható, hiszen fantáziájának szüleményei. Ennek a hihetetlen, és kimeríthetetlen fantáziának szüleményeit, ékköveit csodálhatjuk most meg az 1959-ben kiadott kötet 25 elbeszélésén keresztül.

A kötet címadó novellája a „Gyógyír a búskomorságra” egy végtelenül kedves, elképzelt, talán középkori környezetben játszódó vidám, meseszerű történet, ami valóban gyógyír lehet a búskomorságra. „A békés időjárás évszaka”, egy hihetetlen, egyedülálló találkozást ír le, amely akár meg is történhetett valahol, valakivel, a „Házasságfoltozó” története egy különleges ágy köré fonódik, „A csodálatos fagylaltszínű öltöny” öt ember megtestesülő álmát meséli, „A szasszaparilla illata” főhőse elmúlt, szebb korokban kalandozik.

A történetek hangszíne időnként más tartományban jár, a sötét humort, némi keserű tanulságot hordoz, a bántó hangnemtől mégis távol kalandozik, enyhén borzongatva az olvasót. A „Lázálom” beteg gyermek-főhősének szavának senki sem hisz, pedig érdemes volna, az „Itt tigrisek élnek” eljátszik a gondolattal, hogy mi történne, ha egy bolygó képes volna megvédeni magát, az „Alkonyat a parton” főhősei megérinti egy hihetetlen esemény és az elképzelhetetlen nyereségvágy, „A város ahol senki sem szállt le” szereplője szembesül saját lelkének és a véletlen(?) által útjába sodort idegen lelkének sötét bugyraival, a „Nagyböjt első napján” történetében kiderül, hogy időnként jobb az, ha a sofőr iszik, míg a „Talán álmodni” főhősének elméje, a sors szeszélye folytán lesz egy évezredes, vagy évmilliós csata színhelyévé válik.

A történetek egy részében furcsa jövőképekkel találkozhatunk, a „Bőrük barna ,szemük arany”, illetve az „Az eperszín ablak” történetei az emberek és Mars küzdelméről szólnak, az „És a szikla felkiáltott” az amerikai kapitalizmus elleni lázadás egy elképzelt története, az „Ajándék” egy rendhagyó karácsonyi történet, „A mosoly” szembeállít egy antiutópiát a művészi értékekkel, „Az egy napba sűrített nyár” a Vénuszon elképzelt életről mesél.

Az állandóságról, és megváltoztathatatlanságról mesél „A múlt hétfői nagy karambol”, egy amerikai turista Írországi kalandjain keresztül, a „Kisegerek”egy furcsa mexikói házaspárja, „Az örök esők napja” sivatagi hoteljének csendje, a „Kezdet vége” főhőseinek időtlen kapcsolata.

A kötet minden egyes novellája elgondolkodtató, különleges, az olvasó szívesen elmélázik rajtuk, ízlelgeti őket. Sorolhatjuk őket kategóriákba, mint én tettem, de minden egyes történet más-és más hangulatot, gondolatot kelt, és ezért más és más okokból tud felvidítani, elringatni, és elvarázsolni. Igazi kuriózum a hétköznapok szürkeségében, nyomasztó-realisztikus utópiáiban gázolva, búskomorságra valóban erősen javallott...




  • Ray Bradbury – Gyógyír búskomorságra
  • Eredeti cím: A Medicine for Melancholy
  • Oldalszám: 272
  • Kiadó: Agave Könyvek



Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...